پنجشنبه ۱۷ اسفند ۰۲

ميخچه چيست؟ انواع روشهاي درمان آن

۲ بازديد

ميخچه چيست؟ انواع روشهاي درمان آن

ميخچه چيست؟

ميخچه نوعي عارضه پوستي است كه از تجمع سلول‌هاي مرده پوست ساخته مي‌شود. اين عارضه معمولا در سطح پوست صاف و بدون مو به خصوص در بالا يا در كنار انگشتان پا و در دست‌ها ايجاد مي‌شود.  اين بيماري در واقع لايه‌هاي ضخيم و سخت شده‌اي از پوست است كه وقتي پوست سعي مي‌كند از خود در برابر اصطكاك و فشار محافظت كند، ايجاد مي‌شود. به طور مثال در انگشتان پا بر اثر فشار كفش يا در كنار انگشتان بر اثر كار مداوم با مداد يا خودكار ايجاد مي‌شود.

اين عارضه معمولا مضر نيست اما گاهي اوقات ممكن است منجر به عفونت يا زخم شدن پوست شود. اين مشكلات بيشتر افراد ديابتي و افرادي كه گردش خون ضعيفي در پاهايشان دارند را درگير مي‌كند.

 

 انواع ميخچه و شكل ظاهري آن

كورن‌ها معمولا كوچك و مدور هستند و مركز مشخصي دارند كه مي‌تواند نرم يا سخت باشد.

سخت (Hard corns)

معمولا كوچك‌تر هستند و در مناطقي از پوست كه سفت و سخت است و پوست ضخيم‌تري دارد و همچنين در مناطق استخواني پا ديده مي‌شوند.

نرم (Soft corns)

 رنگ نسبتا سفيد و بافتي لاستيكي دارند. آن‌ها معمولا بين انگشتان پا و در مناطقي از پوست كه مرطوب و عرق كرده است ايجاد مي‌شوند. به عنوان مثال مي‌توان به وجود اين عارضه روي انگشت كوچك پا (پنجم) به دليل ساييدگي كفش اشاره كرد. همچنين آن را مي‌توان بين انگشتان پا خصوصاً انگشت پنجم و چهارم نيز  مشاهده كرد.

Seed corns

 بسيار دردناك هستند و به صورت برجستگي‌هايي از سلول‌هاي مرده پوست ظاهر مي‌شوند. seed corn در واقع به كورن‌هاي بسيار ريزي اشاره دارد كه كنار هم جمع شده‌اند. آن‌ها بيشتر روي پاشنه پا قرار مي‌گيرند.

 

دلايل ايجاد ميخچه

هر چيزي كه باعث فشار يا اصطكاك روي پوست شود.

كفش‌هاي خيلي تنگ يا پاشنه بلندي كه به پا فشار وارد مي‌كنند.

جوراب‌هايي كه اندازه پا نيستند.

اقدامات مكرر مانند ايستادن، راه رفتن يا دويدن به مدت طولاني.

سرگرمي‌هاي بدني، فعاليت‌هاي ورزشي يا كارهايي كه به پاهاي شما فشار وارد مي‌كنند.

بالا رفتن سن كه باعث مي‌شود بافت چربي كمتري در پوست باقي بماند؛ در نتيجه پوست پا خشك و ضخيم مي‌شود.

نواختن ساز يا استفاده از ابزار دستي. پينه روي دست فرد ممكن است در اثر فشار مكرر سازها ، با استفاده از ابزار دستي يا حتي نوشتن ايجاد شود.

علائم ميخچه

پوست سفتي كه در اثر اصطكاك يا فشار مكرر ايجاد شده است.

برآمدگي‌هاي كوچك، گرد و برجسته پوست

برجستگي‌هايي كه ممكن است دردناك باشند يا باعث ناراحتي شوند

درد، قرمزي، تاول رو يا زير پوست

خشكي و پوسته پوسته شدن پوست

 

ميخچه دست

ميخچه دست نوعي عارضه شايع پوستي است كه بيشتر محدوده كف دست و لاي انگشتان را درگير مي‌‌كند. اگرچه اين عارضه  بيشتر روي انگشتان پا ايجاد مي‌شود ، اما ممكن است در نقاط تحت فشار انگشتان و دست نيز ايجاد شود. در اين عارضه پوست محل درگير در مقايسه با نواحي اطراف ضخيم و سفت‌تر مي‌شود. اين وضعيت در قبال افزايش فشار به پوست و سايش رخ مي‌دهد.

اگرچه بروز اين عارضه در بسياري از موارد بدون درد و ناراحتي است، اكثر موارد خطري به همراه ندارد. اما در بعضي موارد امكان درد شديد، عفونت، التهاب و خونريزي ميخچه وجود دارد. اين عوارض بيشتر افراد مبتلا به ديابت، خشكي شديد پوست و گردش خون ضعيف را تهديد مي‌كند. ميخچه انگشت دست يا كف آن در صورت احساس درد بايد پيگيري و درمان شود.

 

ميخچه دست

ميخچه دست نوعي عارضه شايع پوستي است كه بيشتر محدوده كف دست و لاي انگشتان را درگير مي‌‌كند. اگرچه اين عارضه  بيشتر روي انگشتان پا ايجاد مي‌شود ، اما ممكن است در نقاط تحت فشار انگشتان و دست نيز ايجاد شود. در اين عارضه پوست محل درگير در مقايسه با نواحي اطراف ضخيم و سفت‌تر مي‌شود. اين وضعيت در قبال افزايش فشار به پوست و سايش رخ مي‌دهد.

اگرچه بروز اين عارضه در بسياري از موارد بدون درد و ناراحتي است، اكثر موارد خطري به همراه ندارد. اما در بعضي موارد امكان درد شديد، عفونت، التهاب و خونريزي ميخچه وجود دارد. اين عوارض بيشتر افراد مبتلا به ديابت، خشكي شديد پوست و گردش خون ضعيف را تهديد مي‌كند. ميخچه انگشت دست يا كف آن در صورت احساس درد بايد پيگيري و درمان شود.

 

درمان ميخچه پا در طب سنتي و اسلامي چگونه است؟

درمان ميخچه پا در طب سنتي مجموعه‌اي از راهكارهايي است كه توسط متخصصان اين طب براي درمان آن به كار گرفته مي‌شود.

ميخچه ضايعه‌اي پينه‌اي شكل است كه بر اثر پوست مرده و معمولا در سطوح نازك و بدون موي پوست به‌ويژه در پشت پنجه پا يا انگشتان يا در قسمت‌هاي ضخيم‌تر پوست كف دست و پا به‌وجود مي‌آيد. دوره درمان در طب سنتي از روش‌هاي ديگري چون جراحي و داروهاي شيميايي بيشتر است. همچنين فرد بايد در انجام روش‌ها منظم باشد و براي ديدن نتيجه صبوري كند.

 

درمان ميخچه دكتر خيرانديش

 

دكتر خيرانديش معتقدند به دليل رسوب سودا در اندام انتهايي بدن، ميخچه به‌ وجود مي‌آيد كه به دليل راه رفتن بد، كفش نامناسب يا استفاده از خوراك نامناسب است.

دكتر خيرانديش براي درمان ميخچه پا در طب سنتي بيان مي‌كنند كه بايد يك قاشق مرباخوري اسفند را  به همراه يك ليوان سكنجبين خوراكي (همراه با دو واحد عسل، دو واحد عرق نعنا و يك واحد سركه با دو برابر آب) مخلوط كرده و شبي يك ليوان به مدت ?? روز يا بيشتر هر شب ميل كرد.

روش ديگر ايشان براي درمان ميخچه پا با طب سنتي آن است كه فرد بايد 2 عدد گل ميخك خشك شده را تا يك ساعت درون نصف استكان آبليمو بگذارد و سپس آن را از صافي رد كند. بعد پنبه‌اي را به اين تركيب آغشته كند و سپس آن را روي ميخچه جهت بهبود قرار دهد.

همچنين فرد ميتواند دو تا سه حبه سير را به قطعات كوچك برش بدهد و كمي نمك روي آن بپاشد و بعد از قرارگيري آن روي ميخچه، رويش را ببند و اجازه دهد سه روز بماند. بعد از سه روز ميخچه از بين مي‌رود در صورت نياز روش را دوباره تكرار كند.

 

درمان ميخچه پا دكتر روازاده

 

دكتر روازاده مصرف اسفند را مانند نظر دكتر خيرانديش براي درمان ميخچه پا در طب سنتي مفيد مي‌دانند . همچنين بيان مي‌كنند كه بهتر است براي درمان ميخچه‌هاي ظريف، فرد يك تكه سير را به صورت عرضي برش دهد و سپس آن را بر روي عارضه بگذارد و ببندد. فرد بايد اين عمل را تا بهبود كامل ميخچه كف پا  تكرار كند.

همچنين ميتواند سير را در سركه بخيساند سپس روي ميخچه پا قرار دهد.

ايشان مصرف سنگ پا را عاملي براي تحريك ميخچه مي‌دانند و معتقدند بهتر است از آن استفاده نكنند.

ايشان شيرابه دمبرگ انجير را نيز براي درمان ميخچه پا مفيد ميدانند و ميگويند روزي دوبار بايد اين عمل تكرار شود.

 

انواع روش‌هاي درمان خانگي ميخچه

 

روش استفاده از جوش شيرين

جوش شيرين بايد با كمي آب مخلوط شود تا حالت خميري شكل پيدا كند. سپس بايد سطح ميخچه را با استفاده از اين خمير پوشاند و روي آن را باندپيچي كرد. اين بانداژ بايد به مدت يك شب روي ميخچه باقي بماند. ممكن است برخي از افراد به جوش شيرين حساسيت داشته باشند. بنابراين استفاده از اين روش به افرادي كه بيماري‌هاي پوستي دارند يا پوستشان حساس است، توصيه نمي‌شود.

روش ديگر اين است كه محلولي با تركيب جوش شيرين و آب گرم درست شود. سپس پاها يا دست‌ها (عضوي كه داراي ميخچه است) به مدت ?? دقيقه در آب قرار گيرد. اگر براي درمان خانگي ميخچه كف پا از اين روش استفاده مي‌شود، مي‌توان بعد از ?? دقيقه به آرامي سطح ميخچه را با سنگ پا تراشيد.

بهتر است اين كار را 1 بار در روز تا زمان از بين رفتن عارضه انجام داد.

 

روش استفاده از روغن كرچك

سطح ميخچه را بايد به روغن كرچك آغشته كرد. در صورتي كه بيمار احتمال مي‌دهد روغن از سطح پوست او پاك خواهد شد، مي‌تواند با استفاده از بانداژ يا گاز استريل سطح آن را ببندد. اين كار بايد سه بار در روز انجام شود و تا زماني كه ميخچه وجود دارد، هر روز ادامه داشته باشد.

 

روش استفاده از سير براي درمان ميخچه

براي استفاده از اين روش به چند حبه سير و بانداژ نياز است. مي‌توان از پارچه تميز نيز به جاي باند استفاده كرد. در اين روش ابتدا حبه سير بايد نصف شود. بهتر است يكي از نيمه‌ها به ميخك آغشته شود. سپس به مدت يك دقيقه روي ميخچه ماليده شود. بعد از آن نيز بايد نيمه دوم را روي عارضه قرار داد و آن را با استفاده از بانداژ بست. بايد به مدت يك شب روي ميخچه بسته بماند. در صورتي كه بيمار با برآمدگي حبه سير احساس ناراحتي مي‌كند، مي‌تواند از سير رنده شده به همين روش استفاده كند.

https://bit.ly/3NsCvMi

https://did.li/f9LNf

http://gg.gg/115df5

https://v.ht/ezeQR

https://v.gd/fjihHD

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد