یکشنبه ۲۹ بهمن ۰۲

همه چيز درباره دستكش عايق برق

۳ بازديد

همه چيز درباره دستكش عايق برق

به نقل و گزارش از ايمني ها؛ اولين نكته اي كه در مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق بايد با آن اساره كنيم اين است كه شخص با برق فشار ضعيف در ارتباط است يا فشار متوسط. دستكش هاي عايق برق بر اساس مقاومت در برابر جريان برق در شش كلاس طبقه بندي مي شوند كه از شماره ?? تا شماره ? اين دسته بندي و نام گذاري صورت مي پذيرد. پس مقدار ولتاژي كه فرد با آن سر و كار دارد در انتخاب نوع دستكش بسيار حائز اهميت است. همچنين دستكش هاي عايق برق بر اساس موادي كه شخص با آن سر و كار دارد و با دستكش در حين كار برخورد مي كنند دسته بندي مي شوند كه با علائم اختصاري اين مواد معرفي مي گردند كه در ادامه با آن ها آشنا مي شويم.

طول اكثر اين دستكش ها ?? سانتي متر يا ??? ميليمتر است و اين اندازه براي محافظت كامل از دست بايد رعايت شود. وزن دستكش و ضخامت لايه تشكيل دهنده دستكش در راحتي استفاده از آن تاثير چشم گيري دارد اما ناگزير در كار با ولتاژ هاي بالا ضخامت لايه و وزن دستكش بالا مي رود. در هنگام استفاده از دستكش عايق برق بايد توجه داشت كه اين نوع دستكش ها مقاومت مكانيكي پاييني داشته و لذا در هنگام استفاده بايد از رو دستكشي هاي چرمي براي افزايش مقاومت آن استفاده گردد. نكته اي كه در هنگام خريد اين نوع دستكش بايد به آن توجه شود تاريخ مصرف دستكش و سالم بودن آن از لحاظ فيزيكي است كه بايد مورد بررسي تخصصي قرار گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد انواع دستكش ايمني مطلب راهنماي خريد دستكش ايمني كار را مطالعه كنيد.

دسته بندي دستكش عايق برق براي مقاومت در برابر مواد مختلف:

در هنگام كار با دستكش عايق برق به انگليسي (Electrical insulated gloves) : فقط مقاومت به ولتاژ مدنظر نيست و بايد بدانيم دستكش در برابر چه موادي مقاومت خود را حفظ مي كند. كاربر دستكش هاي عايق برق براي محافظت دست و بدن در برابر شوك هاي الكتريكي انواع سيم ها، كابل ها و يا تجهيزات برقي مثل پست هاي برق يا ترانسفورماتور ها و… است. انواع دستكش كار انتخابي هرچقدر هم كه مقاوم و مناسب باشد اگر با توجه به شغل مورد نظر در برابر موادي كه احتمالا با آن برخورد دارد مقاوم نباشد در اثر تخريب هاي احتمالي، ديگر قابل استفاده نبوده و خطر جاني به دنبال خواهد داشت. از اين رو بر اساس استاندارد EN  60903: 2003 + AC2: 2005 بر روي تمامي آن ها كدي درج مي شود كه نشان مي دهد فرد، مجوز تماس با چه موادي را در حين استفاده از دستكش دارد. اين دسته بندي با حروف اختصاري A H Z R C نام گذاري مي شود كه در زير معرفي شده اند:

دسته بندي A براي دستكش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستكش نشان دهنده مقاومت دستكش در برابر اسيد است. در اين حالت كار در مجاورت مواد اسيدي به راحتي امكان پذير است. در غير اينصورت در اثر برخورد دستكش با مواد مذكور بافت دستكش تخريب مي شود و خطر برق گرفتگي فرد را تهديد مي كند.

دسته بندي H براي دستكش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستكش نشان دهنده مقاومت دستكش در برابر مواد چرب، نفت و روغن است. بسياري از دستكش ها در برابر چنين موادي تجزيه مي شوند و كارايي خود را از دست مي دهند كه با قرار گرفتن دستكش در اين دسته بندي ديگر اين اشكال بوجود نمي آيد.

دسته بندي Z براي دستكش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستكش نشان دهنده مقاومت دستكش در برابر ازن است.

دسته بندي R براي دستكش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستكش نشان دهنده مقاومت دستكش در برابر اسيد، روغن و ازن است. ازن در صنايع مختلفي كاربرد دارد و عموما خاصيت ضدعفوني كنندگي و حذف مواد عالي و معدني دارد از اين رو خورندگي دارد و بايد دستكش فرد در برابر ازن مقاوم باشد.

دسته بندي C براي دستكش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستكش نشان دهنده مقاومت دستكش در برابر دماي بسيار پايين است كه در اين حالت فرد مي تواند با خيال راحت از عدم خرابي لاستيك دستكش در دماي پايين به كار خود ادامه دهد. عموما لوازمي كه الاستيسيته بالايي دارند در دماي خيلي پايين خيلي زود گسسته مي شوند پس بايد دستكش عايق برق مورد نظر براي منطق سرد مناسب باشد.

سوالي كه در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق پيش مي آيد اين است كه ارتباط دستكش عايق برق با مواد مختلف چه ارتباطي با سلانتي دارد؟ اگر دستكش عايق برق مورد نظر شما با موادي كه با آن سروكار داريد سازگار نباشد بعد از برخورد با آن ها تجزيه شده و از قسمت هاي تخريب شده باعث ايجاد خطر براي شما مي شود.

كلاس دستكش هاي عايق برق بر اساس مقاومت به ولتاژ هاي مختلف:

اولين نكته اي كه بايد در اين مرحله از مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق به آن توجه شود اين است كه دستكش عايق برق ضعيف مي تواند براي عملكرد فاز متر ايجاد مشكل كند اما دستكش هايي هستند كه اين مشكل را بوجود نمي آورند و علاوه بر مقاومت در برابر ولتاژ هاي ضعيف كاركرد صحيح فاز متر را هم تامين مي كنند. در كل شش كلاس براي دستكش هاي برق وجود دارد كه از شماره ??، ?، ?، ?، ?و ? مشخص مي گردد. دستكش كلاس شماره ?? كه ضعيف ترين نوع دستكش عايق الكتريسيته است، نسبت به جريان اي سي تا ??? ولت مقاومت دارد. دستكش كلاس شماره ? كه مقاوم ترين نوع دستكش عايق برق است نسبت به جريان اي سي تا ????? ولت مقاومت و نسبت به جريان دي سي تا ????? ولت مقاومت دارد. در ادامه اين مطلب اطلاعات كامل مربوط به هر كلاس آمده است كه شخص مي تواند بر اساس شغل  و لتاژي كه با آن سر و كار داري دستكش مورد نظر خود را انتخاب نمايد.

دستكش عايق برق كلاس ??:

اين دستكش در برابر جريان  AC تا ??? ولت و در برابر جريان DC تا ??? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشكيل دهنده اين دستكش معمولا ??? ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستكش دسته بندي AZC را دارد. سايز اين دستكش ?? سانتي متر است. عملكرد يا عدم عملكرد فاز متر براي اين دستكش ممكن است.

دستكش عايق برق كلاس ?:

اين دستكش در برابر جريان  AC  تا ???? ولت و در برابر جريان DC تا ???? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشكيل دهنده اين دستكش معمولا ?ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستكش دسته بندي AZC را دارد. سايز اين دستكش ?? سانتي متر است. مي بينيد كه با افزايش مقاومت در برابر ولتاژ هاي بالاتر ضخامت دستكش بيشتر مي شود.

دستكش عايق برق كلاس ?:

اين دستكش در برابر جريان  AC  تا ???? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشكيل دهنده اين دستكش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستكش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستكش ?? سانتي متر است.

دستكش عايق برق كلاس ?:

اين دستكش در برابر جريان  AC  تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشكيل دهنده اين دستكش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستكش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستكش ?? سانتي متر است.

دستكش عايق برق كلاس ?:

اين دستكش در برابر جريان  AC  تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشكيل دهنده اين دستكش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستكش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستكش ?? سانتي متر است.

 

دستكش عايق برق كلاس ?:

اين دستكش در برابر جريان  AC  تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشكيل دهنده اين دستكش معمولا ??? ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستكش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستكش ?? سانتي متر است.

سوالي كه در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق پيش مي آيد اين است كه كلاس بندي ?? تا ? چه ارتباطي با خريد نوع دستكش عايق برق مورد نظر دارد؟ ميزان ولتاژِي كه با آن سر و كار داريم تعيين كننده كلاس دستكش مورد نياز است اگر با ولتاژ هاي پايين سر و كار داريم دستكش كلاس ?? و اگر با ولتاژ هاي بالا سروكار داريم دستكش كلاس ? مورد نياز است.

اجزاي تشكيل دهنده دستكش عايق برق:

حال كه نوع دستكش عايق برق مورد نظر انتخاب شد بايد اندكي در مورد اجزاي تشكيل دهنده دستكش صحبت شود تا در زمان استفاده مشكلي براي سلامتي نفرات استفاده كننده به وجود نيايد. ساختار اصلي دستكش از لاستيك طبيعي مثل لاتكس يا لاستيك هاي مصنوعي يا پلي وينيل كلرايد ساخته شده است كه معمولا لايه هاي پنبه اي داخل آن از تعريق دست جلوگيري مي كند و لايه هاي مختلف دستكش را تشكيل مي دهند. پس به دليل لاستيكي بودن بافت اصلي دستكش بايد از برخورد آن با لوازم و ابزار هاي تيز يا ساييدن به ديوار هاي مختلف هنگام بالا رفتن از تاسيسات برقي جلوگيري شود. دو رنگ بودن لايه هاي بيروني و داخلي دستكش يكي از ويژگي هاي مهم دستكش است زيرا تشخيص خرابي يا پارگي در اين حالت به راحتي اتفاق مي افتد.

انواع رو دستكشي براي دستكش عايق برق:

همانطور كه تا اينجاي مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق گفته شد، دستكش عايق برق به تنهايي مقاومت مكانيكي بالايي ندارد و در برابر اشياء تيز و برنده آسيب پذير است و از همان ناحيه باعث ايجاد خطرات جدي براي انسان مي شود. از اين رو براي حل اين مشكل از “رو دستكشي” براي تامين مقاومت مكانيكي دستكش استفاده مي شود كه اين رو دستكشي ها براي شرايط مختلف كاري قابل استفاده هستند. دستكش هاي چرمي يا برزنتي كه عمدتا به نام دستكش جوشكاري شناخته مي شوند، براي ايجاد مقاومت در برابر بريدگي ها ساييدگي ها و پارگي ها كاربرد دارد. دستكش هاي ضد حرارت كه معمولا با روكش هاي آلومينيومي هستند براي مواردي استفاده مي شود كه تماس با ولتاژ قوي در حرارت بالا اتفاق مي افتد كه دستكش ضد حرارت از دستكش مقاوم به جريان برق  محافظت مي كند. دستكش هاي ساخته شده از الياف پاراميد هم وجود دارند كه علاوه بر تامين مقاومت هاي مكانيكي مقاومت خوبي هم در برابر درجه حرارت هاي پايين و بالا دارد.

q6_pddg.jpg

استاندارد دستكش عايق برق:

قبل از عرضه ي دستكش هاي عايق برق تمامي آزمايش و تست هاي ايمني آن در آزمايشگاه مورد بررسي قرار مي گيرد و با درج تاييديه و استاندارد هاي كسب شده بر روي آن اطمينان مصرف كننده را جلب خواهند كرد. استادارد EN 60903 :2003+AC2:2005 و استاندراد ANSI/ASTM120 از جمله اين استاندارد ها مي باشد.

 

نگهداري و مراقبت از دستكش عايق برق:

مرحله نگهداري از دستكش عايق برق يكي از قسمت هاي مهم استفاده از اين دستكش است كه در اين مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق به چند مورد اشاره شده و بايد مطالعه بيشتري در باره آن داشته باشيد. شايد موقع كار با انواع دستكش هاي ديگر صنعتي و ايمني تا اين حد نياز به مراقبت از دستكش نباشد اما موقع كار با برق و ولتاژ بالا ديگر جاي اشتباه نيست. يك خرابي يا پارگي كوچك ممكن است باعث از دست دادن جان يك انسان شود. بعد از خريد دستكش عايق برق در اولين مرحله بايد تاريخ اولين روز استفاده را بر روي آن درج شود و بعد از هر مرحله بازرسي و تاييد سلامت دستكش تيك تاييد را بر روي آن زده شود تا براي كار آماده باشد. دستكش به دو روش باز بيني مي شود، به شكل باز بيني با چشم مسلح و غير مسلح و تست باد. با اين دو روش اطمينان لازم به دست مي آيد كه دستكش مورد نظر سالم است و هيچ قسمتي از آن پارگي يا سوراخي ندارد.

دستكش ها بعد از بازرسي بايد به دور از نور خورشيد محافظت شوند و به دور از مواد و گازهاي مخرب قرار گيرند. بهترين حالت براي نگهداري از دستكش ها نگهداري آن ها در كيسه هاي جداگانه است و همچنين بايد در اين مرحله از چروك يا تا شدن دستكش ها جلوگيري شود. در غير اين صورت قسمت هاي تا شده محل هايي مستعد براي ايجاد خرابي در دستكش مي شوند.

برند ها و مدل هاي متداول دستكش عايق برق:

برند هاي معتبري در كشور هاي مختلف در حال توليد انواع دستكش هاي عايق برق هستند كه هر كدام كلاس هاي مختلفي از دستكش را توليد مي كنند در ادامه مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق به تعدادي از آن ها اشاره مي كنيم.

دستكش عايق برق شركت دي پي ال DPL

دستكش عايق برق سكورا   SECURA

دستكش عايق برق شركت رجلتكس  REGELTEX

دستكش عايق برق  SALSBURY

دستكش عايق برق  اينوموا INNOMOVA

فاكتور هاي انتخاب دستكش عايق برق:

براي انتخاب دستكش عايق برق با توجه به نكات گفته شده بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد كه در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق به آن اشاره مي شود:

  • كلاس مقاومتي دستكش عايق برق
  • سايز دستكش عايق برق و راحتي استفاده از آن
  • نوع ماده تشكيل دهنده لايه رويي و زيري دستكش عايق برق
  • نوع كار و موادي كه دستكش عايق برق با آن در تماس است
  • زمان و نوع تماس دستكش عايق برق با ولتاژ هاي در معرض، براي تعيين سايز و ميزان پوشانندگي عايق براي بدن
  • عملكرد و نوع چنگش دستكش عايق برق و ضخامت لايه دستكش
  • لزوم استفاده از انواع رو دستكشي براي حفاظت دستكش عايق برق در برابر خطرات مكانيكي، حرارتي و

سوالي كه در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستكش عايق برق پيش مي آيد اين است كه توجه به فاكتور هاي انتخاب دستكش عايق برق چه اهميتي براي خريد دستكش عايق برق دارد؟ توجه به اين فاكتور ها مخصوصا براي دستكش عايق برق كاملا به مرگ و زندگي فرد استفاده كننده مربوط است پس اين فاكتور ها را مطالعه كنيد و هنگام خريد كاملا رعايت كنيد. ضمن آنكه اگر قصد خريد دستكش عايق برق داريد براي مشاهده و ثبت سفارش مدل هاي گوناگون دستكش عايق برق به فروشگاه اينترنتي ايمني ها به نشاني www.imeniha.com مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد