جمعه ۱۸ اسفند ۰۲

آشنايي با دوربين هاي مداربسته پلاك خوان سري ANPR

۹ بازديد

آشنايي با دوربين هاي مداربسته پلاك خوان سري ANPR

 

قابليت شمارش يا تشخيص خودكار سوژه يا (Automatic Number Plate Recognition) در بسياري از دوربين مداربسته وجود دارد. و به عنوان يك تكنولوژي كارآمد و متحول كننده در صنعت سيستم هاي نظارتي و امنيتي محسوب مي گردد.
يك از شركت هاي توليدكننده اين دوربين ها شركت هايك ويژن است. با استفاده از تكنولوژي بكاررفته در اين نوع از دوربين ها در كنار نرم افزار مديريت تصاوير iVMS-5200 بسياري از مشكلات ترافيكي، مديريت مكان كسب و كار، پاركينگ هاي بزرگ و ... برطرف مي گردد.
دوربين هاي ANPR دوربين هاي مداربسته اي هستند كه مي توانند به طور اتوماتيك بر رخداد هاي ترافيكي نظارت داشته باشند. از جمله كاربرد هاي مهم آن اين است كه مي توانند پلاك انواع وسايل نقليه را خوانده يا تشخيص دهند.
اين دوربين ها قادرند پلاك خودرو ها را در بين لاين هاي مختلف تشخيص دهند. همچنين از جمله ويژگي هاي مهم آنها امكان تشخيص پلاك خودروها در شرايط آب و هوايي بد يا نور نامساعد است. دوربين هاي ANPR توانايي شناسايي و تشخيص پلاك خودرو را از طريق سيستم تجزيه و تحليل خود داشته و در 4 سري طبقه بندي مي گردند. اطلاعات پس از ثبت توسط دوربين ها به مركز مديريت هوشمند سيستم يا دستگاه ضبط NVR (مجهز به نرم افزار iVMS-5200 ) ارسال مي گردند.

ويژگي هاي اساسي دوربين هاي ANPR

  • هر دوربين ANPR مي تواند سطح جاده ها يا خيابان ها را تا دو لاين پوشش دهد
  • در اين دوربين ها امكان ذخيره اطلاعات و ارائه فهرستي از وسايل نقليه عبوري متخلف وجود دارد
  • دوربين مي تواند به خوبي وضعيت جاده را بررسي كرده و موانع فيزيكي را تشخيص دهد
  • اين دوربين ها مجهز به لنزهاي موتوردار هستند كه امكان زوم كردن از راه دور را فرآهم مي كنند

 

نحوه عملكرد

نحوه عملكرد يك دوربين ANPR اينگونه است كه با عبور يك وسيله نقليه از مقابل يك دوربين ANPR، شماره پلاك آن توسط دوربين تشخيص داده مي شود و سپسص با مراجعه به ديتاي موجوددر نرم افزار كه از پيش در حافظه دوربين قرار داده شده سوابق آن به سرعت مورد بررسي قرار مي گيرد. پس از آن چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد افسر پليس بنابر مورد پيش آمده مي تواند وسيله نقليه را متوقف نموده، و پس از بررسي شواهد مربوطه فرد را جريمه نمايد. ديتاي به دست آمده شامل تمامي تصاوير ثبت شده از وسايل نقليه عبوري است كه در دستگاه ضبط ذخيره مي گردد. اين اطلاعات همچنين شامل تمامي خودروهاي عبوري از مقابل دوربين مداربسته مي شود كه شايد تخلفي هم نداشته باشند اما براي بررسي هاي بيشتر اطلاعات آن ها مورد نياز خواهد بود.

كاربردها

در ابتدا بايد خاطر نشان سازيم كه تنها در صورتي كه تنظيمات دوربين بخوبي انجام گيرد، مي توان انتظار بازده بسيار بالا و ايده آلي را از آن داشت. از ديگر عوامل موثر بر عملكرد صحيح اين دوربين ها مي توان به نوع لنزها،روشنايي محيط، زاويه ديد و … اشاره نمود. چنانچه نقصي در هر كدام از موارد بالا وجود داشته باشد مي تواند منجر به كاهش بازده عملكردي دوربين شود. استفاده از دوربين هاي مداربسته ANPR مي تواند به عنوان راهكاري موثر با كارايي بسيار بالا محسوب گردد. از جمله كاربردهاي آن مي توان به :

  • تشخيص و شناسايي پلاك خودروها با قابليت تعيين زمان ورود به محدوده، شماره پلاك، مدل و رنگ وسيله نقليه
  • مديريت اطلاعات به دست آمده از وسيله نقليه شامل مقايسه خودكار، فيلتر ليست سياه، سيستم هشدار (Alarm)
  • جستجوي هوشمند در بين تصاوير
  • امكان بك آپ گيري از اطلاعات
  • امكان برنامه ريزي تاريخ و زمان براي ورود وسايل به پاركينگ هاي مجاز
  • امكان برنامه ريزي تاريخ و زمان براي ورود وسايل به مكان هايي با محدوديت زماني تردد
  • تشخيص بسياري از جرائم و تخلفات از جمله سرقت خودور، يا آسيب رساندن به آن
  • ضبط درگيري هاي بوجود آمده ناشي از تصادفات

 


نكته 1: لازم به ذكر است كه سيستم تشخيص پلاك را مي توان به نحوي تنظيم كرد كه بتواند حتي در سرعت هاي بالا نيز قادر به تشخيص پلاك خودرو ها باشد.
نكته 2: تصاويري دريافت شده از پلاك و ساير مشخصات وسيله نقليه را مي توان به صورت زنده از طريق يك كابل مشاهده نمود و يا به صورت بي سيم به پايگاه داده هاي محلي منتقل و سپس مشاهده نمود.     

نحوه عملكرد دوربين هاي ANPR هايك ويژن

1. سهولت در نصب
يكي از ويژگي هاي دوربين هاي ANPR اين است كه مي توان آنها را بر روي زير ساخت هاي مختلفي نصب نمود. اين زيرساخت مي تواند ميله يا پايه چراغ راهنمايي و يا حتي سقف زيرين پل هوايي باشد. به همين سبب نصب و راه اندازي آن مي تواند در زمان بسيار كوتاهي انجام شود.
2.
تنظيمات ساده و كاربرپسند
تنظيمات و راه اندازي عملكردهاي اين دوربين ها پيچيدگي خاصي نداشته و بسيار آسان است. به نحوي كه حتي با استفاده از راهنماي نصب موجود در كاتالوگ آن قابل انجام است. بعلاوه با استفاده از يك رابط گرافيكي كاربر پسند (GUI) مي توان اين دوربين ها را به راحتي از راه دور كنترل نمود.
3.
عملكرد اتوماتيك پس از طي مراحل نصب، با روشن كردن سيستم، دوربين به طور اتوماتيك شروع به جستجوي سوژه ها در اطراف خود مي كند. سنسور دوربين ابتدا شرايط نور و روشنايي را بررسي كرده(شب و روز) و كيفيت تصوير را مطابق با آن تنظيم مي كند. چنانچه سطح نور در زير آستانه روشنايي استاندارد قرار داشته باشد به حالت شب يا Night Mode تغيير مي يابد. همچنين در صورتي كه دوربين در معرض دستكاري هاي عمدي قرار گيرد سنسورهاي تشخيص حركت در دوربين سريعا سيستم آلارم را فعال مي كنند(Tamper Detection). همچنين در صورتي كه كيفيت پلاك خواني بر اثر عوامل مختلف به پايين تر از سطح استاندارد برسد سيستم آلارم فعال مي شود.
4.
قابليت انتخاب حالات مختلف دوربين اين دوربين ها را بر طبق در دو حالت اصلي تنظيم مي شوند: حالت اول: دوربين به طور خودكار هر خودرويي را كه وارد ميدان ديد آن مي شود ثبت مي كند. حالت دوم: بنابر تنظيمات تنها وسايل نقليه ي خاص و تعريف شده اي توسط سنسور خارجي دوربين تشخيص داده مي شوند. به اين ترتيب، تا دو لاين در جاده در يك جهت يا در دو جهت مخالف پوشش داده مي شود.

ويژگي ها و ساير عملكرد هاي دوربين هاي ANPR

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.